5 czerwca 2020 r. niemiecki Bundesrat zatwierdził zwolnienie ciężarówek na gaz z opłat drogowych do 2023 r. Tym samym przed firmami zajmującymi się towarowym międzynarodowym transportem drogowym do i z Europy Zachodniej otworzyło się nowe źródło oszczędności. Droga z Polski do większości krajów zachodniej części naszego kontynentu wiedzie przez Niemcy, gdzie sieć stacji oferujących tankowanie sprężonego gazu ziemnego – CNG – jest bardzo gęsta. Praktycznie co kilkadziesiąt kilometrów jest możliwość zatankowania.
Gwarancja dla instalacji trwa 24 miesiące. Inwestycja zwraca się po czterech – pięciu miesiącach, w zależności od dystansów przejeżdżanych przez Niemcy. A poza tym jazda na gaz ziemny jest tańsza niż na olej napędowy.
DIESEL NA GAZ – DUAL FUEL CNG
ZALETY:
- Ogromne oszczędniści na opłatach drogowych w Niemczech (100% ZWOLNIENIA do 31.12.2023)
- Pozytywny wizerunek firmy – ekologia
- Oszczędności z zastąpienia drogiego ON tańszym CNG (możliwość zastąpnienia do 45% ON przez CNG)
- Adaptacja bez ingerencji w silnik
- Homologacja w pojazdach N2, M2, M3
Instalacje gazowe mogą być aktualnie montowane również w silnikach diesla, dzięki czemu zastosowanie CNG pozwoli obniżyć koszty związane z eksploatację, a także znacząco zmniejszyć emisję szkodliwych związków zawartych w spalinach.
JAK DZIAŁA DIESEL NA GAZ?
Układ działa na zasadzie wtryśnięcia dawki gazu w stosunku około 20 % do zużywanego ON. Oszczędzanie polega na zmniejszeniu nacisku na pedał gazu. Dodanie dawki gazu powoduje zwiększenie momentu obrotowego silnika, silnik jest mocniejszy niż na samym oleju napędowym. Dzięki temu nie musimy tak naciskać na pedał gazu i w ten sposób ograniczamy dawkę ON. System nie podaje gazu na biegu jałowym oraz przy hamowaniu silnikiem.
Większość silników Diesla ma sprawność spalania na poziomie 75-85%, a pozostała część oleju napędowego jest spalana w układzie wydechowym lub wydmuchana jako czarny dym. W przypadku zastosowania instalacji dotrysku gazu sprawność spalania sięga 95-98%. Ten wzrost sprawności prowadzi do mniejszego zapotrzebowania na olej napędowy potrzebny do osiągnięcia takich samych osiągów, jak w przypadku silnika bez instalacji gazowej.
System nie wymaga żadnej modyfikacji silnika, jest nieinwazyjny, działa całkowicie niezależnie od fabrycznego sterowania silnikiem. Jest prosty w montażu i może być dostrojony do indywidualnych potrzeb klienta. W wyniku zwiększenia wydajności spalania oleju napędowego wtryskiwanego do komory spalania, mniej oleju jest potrzebne do przejechania każdego kilometra, w związku z tym zwiększa się zasięg pojazdu na jednym zbiorniku. Udokumentowane dowody wskazują na oszczędności paliwa rzędu 10-20% Nie wspominając już o wzroście mocy (do 30%), zapewniającemu lepsze osiągi i dynamikę pojazdu. Zmniejsza się też hałas jednostki napędowej oraz jej zużycie, a jazda staje się bardziej ekologiczna!
ZALETY INSTALACJI
OSZCZĘDNOŚĆ
Instalacja LPG w samochodach ciężarowych pozwala na wykorzystanie niespalanej części ON. W silnikach diesla tylko około 70% ON ulega spalaniu. Technologia podwójnego zasilania LPG/ON pozwala uwolnić energię z niewykorzystanych wcześniej zasobów ON. Zamiast trafiać do układu wydechowego ON jest spalany dzięki instalacji LPG w około 98%.To właśnie tutaj rodzą się oszczędności.
Marka pojazdu / typ |
Rok produkcji |
Moc silnika [kM] |
Zużycie oleju napędowego |
Zużycie paliwa po konwersji |
MAN TGA 18.390 |
2005 |
390 |
35 |
25 / 8 |
VOLVO FM 12 |
2001 |
420 |
37 |
26 / 9 |
SCANIA R620 |
2008 |
620 |
60 |
45 / 15 |
MAN TGA 26.480 |
2006 |
480 |
60 |
45 / 15 |
DAF XF 95 |
2006 |
480 |
35 |
24 / 10 |
VOLVO FM 12 |
2006 |
420 |
37 |
26 / 9 |
MERCEDES ACTROS |
2005 |
440 |
33 |
24 / 8 |
MERCEDES ACTROS |
2005 |
480 |
34 |
25 / 9 |
FORD TRANSIT |
2001 |
115 |
11 |
7 / 4 |
FORD FOCUS |
2005 |
109 |
6.5 |
3 / 2.5 |
TOYOTA HILUX |
2001 |
110 |
8 |
5 / 3 |
WZROST MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO
Nasze doświadczenie pozwala nam oszacować wzrost mocy i momentu obrotowego nawet na 25-30%. Dodatkową moc uzyskujemy bez najmniejszej ingerencji w silnik czy podzespoły samochodu. Jest ona efektem dopalenia niespalanej wcześniej części ON i nie ma żadnego związku z bardziej intensywną pracą silnika. System nie podaje gazu na biegu jałowym oraz przy hamowaniu silnikiem.
WZROST CZYSTOŚCI SPALIN
W przypadku zastosowania systemu zasilania LPG/ON około 95-100% paliwa ulega dopaleniu. Zmniejsza się udział tlenku węgla CO, węglowodoru HC, i cząsteczek stałych jako składników toksycznych w procesie spalania. Dodatkowo montaż instalacji zasilania LPG/ON pozwala na spełnienie norm ekologicznych ( emisji spalin) o jeden stopień wyższych względem posiadanych aktualnie ( np. Euro3 zamieni się na Euro4 z Euro4 na Euro5 itd.).
BRAK INGERENCJI W BUDOWĘ SILNIKA
Montaż instalacji LPG/ON nie wymaga ŻADNEJ ingerencji w silnik oraz komputer Twojego samochodu. Nie wiercimy dziur nie ingerujemy w oprogramowanie ECU. Wyłączając instalację LPG/ON (jednym przyciskiem) sprawiasz, że Twój samochód jest zasilany tylko ON. Wszystko to powoduje , że nie tracisz gwarancji fabrycznej na swój samochód.